راهنمای جامع بررسی، انتخاب و خرید تشک

کالای خواب آیلا
19 بهمن, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
نحوه انتخاب تشک

هر انسان به صورت متوسط یک سوم عمر خود را در خواب به سر می برد. این امر اهمیت انتخاب یک تشک مناسب و استاندارد برای خواب را نشان می دهد. معمولاً اطلاعات کافی و صحیحی در این رابطه بین مردم وجود ندارد. بنابراین در این مقاله ما می کوشیم که اطلاعات مفید و جامعی جهت راهنمای انتخاب تشک به شما عزیزان ارائه نماییم. پس حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید!

 

خرید یا تعویض تشک، راه کاری که معمولاً دیر به ذهنمان می رسد!

متاسفانه ما معمولاً زمانی اقدام به خرید تشک جدید می‌کنیم که دچار امراض مختلفی از جمله انحرافات ستون مهره یا دردهای مختلف مفصلی شده ایم. در این زمان خرید محصولی استاندارد و مناسب ضروری است. اما شاید دیگر کمکی به رفع دائمی مشکل ما نکند. تغییر شرایط فیزیکی بدن ما، اولین دلیل برای تغییر تشک قدیمی مان می باشد.

 

تشک مناسب کمر درد

 

چرا باید تشک قدیمی مان را تعویض کنیم؟

گاهی اوقات، علت تعویض این کالا، گذشت زمان زیادی از تاریخ خرید آن می باشد. در گذر زمان، عوامل متعددی از جمله مایعات بدن، سلول های مرده پوست، گرد و غبار، موی حیوانات و عوامل دیگر باعث تغییر وزن تشک نسبت به وزن اولیه آن می‌شود. در این شرایط ممکن است فرد دچار حساسیت و بیماری‌های پوستی گردد. سایر عوارضی که بخاطر استفاده از یک کالای خواب فرسوده شما را تهدید می کند عبارتند از:

  • بروز دردهای عضلانی
  • بی حسی دست و پا
  • احساس خستگی بعد از خواب 

حتی ممکن است همه چیز از نظر فیزیکی برایتان مناسب باشد و نیازهای بدن شما را فراهم کند. ولی به دلیل استفاده از مواد حساسیت زا در بافت آن باعث تعریق زیاد بدن و بروز حساسیت های مختلف پوستی در شما گردد. این مورد نیز یکی از موارد ضروری برای تعویض آن است. در این موارد خرید یک تشک ضد عرق، آنتی آلرژی، محافظ ضد آب، تشک ارتوپدیک و طبی هم از دیگر محصولاتی است که در بازار موجود بوده و برای رفع مشکل می توانید تهیه کنید.

 

یک مقاله جذاب در زمینه روش انتخاب و خرید بهترین روتختی سه بعدی بخوانید.

 

آشنایی با انواع تشک های موجود

زمانی که برای خرید یک تشک جدید اقدام می کنید با تنوع بسیار گسترده‌ای از محصولات مواجه می شوید.  این تنوع، انتخاب را برای شما بسیار سخت و دشوار می‌کند. علت این گوناگونی بالا، نیاز متفاوت افراد مختلف برای استفاده از این محصول می‌باشد. هر نوع تشک برای یک قشر خاص از مصرف کنندگان عملکرد بهتری خواهد داشت. پس قبل از اقدام به خرید بهتر است در مورد انواع مختلف آن تحقیقات لازم را انجام دهید. سپس کالای مناسب خود را انتخاب و خرید نمایید.

1-تشک فنر متصل 

تشک های فنر متصل جزو قدیمی‌ترین محصولات کالای خواب به شما می روند که البته همچنان تولید آن ها ادامه دارد. این دسته از محصولات را به عنوان تشک نرم و راحتی می شناسند. زیرا به کار بردن فنر در بدنه باعث انعطاف پذیری قابل توجه این مدل شده است. فنرهای موجود در این تشک فنری به دو صورت متصل یا منفصل به کار می‌روند. در نوع فنر متصل، فنرها در سراسر تشک به یکدیگر وصل هستند. این اتصال نرمی زیاد این تشک‌ها را سبب شده است. به همین علت تشک فنر متصل برای کودکان و همچنین بزرگسالانی که مشکل مفصلی و استخوانی ندارند یک خواب لذت بخش را ایجاد می‌کنند. قیمت مدل فنر متصل به نسبت سایر تشک های موجود در بازار قدری کمتر می باشد.

 

تشک فنر متصل

تشک فنردار متصل، بیشتر برای افرادی که نرمی و راحتی زیاد را می پسندند، کاربرد دارد.

 

معایب تشک فنر متصل

در کنار مزایایی که این محصولات دارند، یک سری معایب هم می توان برای آن ها برشمرد. یکی از این ایرادات این  است که به مرور زمان فنرها منحرف شده و اصطکاک بین فنرها باعث ایجاد سر و صدا در حین استفاده می گردد.  البته نمی‌توان گفت که به طور قطع به یقین این مشکل ایجاد خواهد شد. بلکه دوام تشک فنردار متصل تا حد زیادی بستگی به کیفیت تولید آن دارد.

 

کالای خواب را به قیمت درب کارخانه بخرید: تشک طبی فنری یات دینجل مدل (5) ارتفاع 25 سانت

 

اما به هر حال این احتمال وجود دارد. مشکل بعدی که در مورد این تشک ها مطرح است، پخش نشدن فشار ناشی از وزن در سرتاسر تشک است. این مساله در مورد تشک دونفره فنر متصل معضلی جدی به حساب می‌آید. زیرا با تکان خوردن و حرکت یک نفر، خواب شخص دیگر به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

ممکن است نرمی زیاد مدل فنر متصل باعث آسیب به ستون فقرات شود. زیرا با فشار وزن شخص در قسمت باسن و شانه ها به تشک، نرمی آن باعث می شود که قسمت میانی تشک هم فرو رفته و زیرکمر و ستون فقرات خالی شده و باعث آسیب به این نواحی گردد.

 

2-تشک فنر منفصل

همانطور که قبلاً اشاره کردیم تشک های فنری متصل دارای معایب زیادی بودند. از این رو طراحان در صدد تغییر در طراحی این محصول بر آمدند و برای این کار فنرها را به صورت جدا از هم و درون پاکت هایی در کنار هم قرار دادند. این امر باعث شد که هر فنر به صورت مجزا عمل کند و عمل فنرها روی هم تاثیری نداشته باشد. در نتیجه سر و صدای ناشی از حرکت مجموعه به هم پیوسته فنر ها حذف شد. به خاطر ساختار و حرکت جدا از هم پاکت ها، زیر کمر و ستون فقرات دیگر خالی نشده و آسیب نمی‌بیند.

 

تشک فنر منفصل چیست

 

علاوه بر موارد ذکر شده فوق در سری فنری منفصل لایه‌های زیرین تنفس بهتری دارند و از نظر آنتی باکتریال و ضد حساسیت بودن، شرایط بهتری نسبت به تشک های فنری متصل دارند.

 

اگر کمردرد دارید، بهتر است به جای نوع فنردار متصل، از مدل فنری منفصل استفاده کنید.

 

تشک مموری فوم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

تشک مموری فوم چیست

مموری فوم شکل بدن را به خود می گیرد.

 

مموری فوم یا همان فوم حافظه‌دار ماده‌ای است که بیش از نیم قرن است که در صنایع فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما استفاده از این ماده در تشک های خواب به تازگی در حال انجام است. خاصیت این ماده به این صورت است که نسبت به فشار و حرارت دریافتی تغییر شکل میدهد و با توجه به وزن، شکل عضلات و حرارت بدن کاربران شکل های متفاوتی به خود می‌گیرد.

 

فواید تشک مموری فوم 

در تشک مموری فوم به علت اینکه مقدار فشار وارد شده به قسمتهای مختلف بدن متفاوت است خون رسانی بهتری هم به اندام ها انجام می شود و پشتیبانی بهتری از کمر و ستون مهره ها انجام می گیرد. در نتیجه از به وجود آمدن دردهای عضلانی جلوگیری می‌شود.

 

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد: راهنمای جامع خرید روتختی

 

در تشک های مموری فوم دو نفره هم حرکات ناشی از غلت زدن یکی از نفرات باعث انتقال انرژی به نفر دیگر و ایجاد اختلال در خواب او نمی شود. با توجه به خواص مموری فوم، این مدل به نسبت مدل های فنری از خاصیت طبی بیشتری برخوردار است. به همین علت قیمت بالاتری نیز نسبت به مدل‌های فنری دارند.

 

4-تشک بادی و کاربردهای آن

نمونه‌های اولیه تشک بادی برای موارد گردشگری یا به عنوان یک وسیله تفریحی در استخرها استفاده می شد. که شامل محصولاتی ساده، کم حجم و قابل جابجایی بودند. اما امروزه مدل دیگری از این تشک های بادی وجود دارد که شامل یک محفظه پر شده از هوا می باشد. روی آن نیز روکشی از فوم و الیاف قرار گرفته است. این فشار هوا نیز توسط یک پمپ برقی تامین می شود.

 

تشک بادی چیست

 

مزایای جالب تشک بادی

در تشک بادی تهویه هوا به راحتی انجام می گیرد و می توانید به راحتی در فصل تابستان از آن استفاده کنید.

 

یکی از مزیت های جالب و کاربردی در تشکهای بادی این است که کاربر می تواند به میزان دلخواه خود فشار هوای داخلی آن را تغییر دهد. با این روش میزان نرمی و سفتی تشک به راحتی تنظیم می شود. این ویژگی یک مزیت بسیار کاربردی به حساب می‌آید. خاصیت دیگری که در این نوع مدل ها وجود دارد، تهویه مناسب و خوب آن است که باعث می شود در فصل تابستان مشکل گرم شدن الیاف و به هم خوردن آرامش خواب ناشی از گرما برای فرد وجود نداشته باشد.

 

5-تشک آبی و قابلیت تنظیم دما

در مدل آبی علاوه بر الیاف و فوم از آب هم استفاده شده است. این کار امکان تغییر دمای آب به صورت دلخواه را فراهم می کند. این محصول برای افرادی که مشکل کمر درد و گرفتگی عضلات دارند انتخاب خوب و مناسبی است. تشک آبی آرامشی مشابه زمانی که از یک حوله یا کیسه آب گرم برای گرفتگی عضلانی در قسمتی از بدن خود استفاده کرده اید به شما می دهد. البته این حس را در ابعاد بزرگ و به صورت سرتاسری در بدن شما ایجاد می کند. در فصول گرم نیز که گرمای تشک یکی از مشکلات و دلایل بر هم خوردن آرامش هنگام خواب می باشد، با تغییر دمای آن می‌توان از خواب تابستانه لذت برد.

عکس تشک آبی

 

تشک لاتکس چیست و چه خواصی دارد؟

برخی تصور می‌کنند که یک روکش پلاستیکی و حساسیت زا در این تشک لاتکس به کار رفته که تصور اشتباهی است. ظاهر این مدل شبیه سایر تشک ها بوده و داخل آنها از ماده لاتکس استفاده شده است. خواص مدل لاتکس:

  • نسبت به تشک های مموری فوم انعطاف بیشتری دارند.
  • از قسمت‌های کمر و ستون مهره‌ها پشتیبانی کامل می کنند.
  • حرکات ایجاد شده در یک قسمت تشک را به سایر نقاط آن منتقل نمی‌کنند.
  • دارای ضخامت کمتر و وزن کمتری هستند.
  • دوام طولانی تری دارند.

 

تشک لاتکس چیست

 

نکاتی که باید در هنگام خرید تشک توجه کنیم

  • در حین خرید این محصول، باید مواردی از جمله
  • ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) را در نظر داشته باشیم.
  • نوع فنری یا طبی بودن آن را تعیین کنیم.
  • اگر قصد خرید مدل فنری داریم، نوع متصل یا منفصل بودن آن را مشخص نماییم.
  • به ضمانت ارائه شده از طرف تولید کننده یا فروشنده توجه ویژه داشته باشیم.
  • جنس پارچه رویه را از فروشنده بپرسیم
  • قیمت محصول را با توجه به امکانات و ابعاد تشک تجزیه و تحلیل کنیم
  • برند و خدمات پس از فروش کالا را در نظر بگیریم
  • میزان نرمی و سفتی آن را تعیین کنیم. سری طبی معمولاً سفت تر هستند.

 

توجه به نرمی و سفتی هنگام خرید

 

تشکهای نرم یا سفت کدام بهتر است؟

 

 

نرمی یا سفتی بیش از حد تشک نمی تواند تضمینی برای سلامتی و راحتی شما باشد. میزان نرمی و سفتی باید طوری باشد که از بدن پشتیبانی صحیحی انجام دهد. هنگام خواب نقاطی از بدن از جمله باسن، سر و کتف ها به تشک فشار وارد می‌کنند. پس میزان انعطاف پذیری باید به اندازه‌ای باشد که این نقاط بدن در حالت صحیحی قرار گیرند و بالاتر یا پایین‌تر از حالت عادی نباشند.

 

در بدن قسمت هایی هم به صورت طبیعی دارای انحنا هستند مثل کمر، پشت  ساق و ران که اگر تشک از نظر میزان سفتی در وضعیت مناسبی نباشد این نقاط از حالت عادی خارج می شوند.

 

شیوه صحیح نظافت محصول

تشکها مکان مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و عوامل حساسیت زا است. عوامل گوناگونی همچون سلول‌های مرده پوست، مایعات بدن، کپک، گرد و غبار و موی حیوانات می توانند سطح آن را آلوده کنند. در نتیجه ممکن است این عوامل باعث آسیب به پوست و موی شما شوند و خواب راحت را از شما سلب کنند. برای نظافت، بهترین راه استفاده از یک روکش قابل شستشو بر روی آن می باشد.

 

یک مقاله جذاب دیگر در وبلاگ آیلا بخوانید:  12 خوراکی عالی برای داشتن خواب راحت

 

معمولاً هنگام خرید، یک روکش همراه محصول است که توسط یک برچسب، دمای آب و سیستم و ماده شوینده مناسب شستشوی روی آن نصب شده است. برای از بین رفتن بوی بد نیز می‌توان مقداری جوش شیرین را روی آن ریخته و توسط یک برس یا دستمال مرطوب جوش شیرین را در کل قسمت های تشک پخش کرد و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه به کمک جاروبرقی پودرها را جمع آوری کرد.

 

لینک های مرتبط: 

فروشگاه تشک طبی و فنری آیلا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.